Direktlänk till inlägg 8 januari 2018

December o januari

Av Linnea - 8 januari 2018 21:37

December flög förbi och det hände väl egentligen igen speciellt. Jag red Whoops ibland och syrran var med någon gång också :) Jag köpte ett par skogsskidor till Fisen i julklapp och han köpte en woolpowertröja åt mig. Favoritplagget nu förstås. Julafton firade vi i Bringåsen och juldagen hos päronen. Vi jobbade båda två i mellandagarna men när nyårsafton närmade sig visste jag varken ut eller in vem vi skulle fira med och la fram förslaget att vi skulle åka till stugan. Fisen var på så vi packade ihop oss och djuren samt massa grejer och mat och begav oss ut i skogen vid sjön utan el och värme. Första natten var det -20 ute så då hade vi eldvakt var 1,5 timme för att inte graderna skulle sjunka inne. Andra natten hade vi ca -2 så det var en brutal skillnad på hur fort det blev kallt i den oisolerade stugan. Vi åt älgfilé på nyårsafton men somnade kl 11 så vi missade 12-slaget även om vi hade satt alarm, haha, men det var fantastiskt energigivande att vara där och skotta snö, laga mat och elda som tokar. Där fanns inte så mycket ljus efter att mörkret fallit ute så man blev tröttare än hemma, vi spelade kort och läste mellan matlagning, snöskottning och vedhämtning.

Fredrik har tingat en jämthundstik hos en man från gärde, med en mycket trevlig tik. Hon har dock inte fått valparna än men vi hoppas ju på att hon får iaf en tik så det räcker till oss ;)
Jag såg i mitt novemberinlägg att vi fick ca 1 ägg om dagen. I dagsläget så får vi mellan 8-13 ägg om dagen. Helt fantastiskt och idag har vi ätit vår andra tupp. Planerna ligger på att kunna föda upp en hel drös med kycklingar i sommar så att vi sen har för 1-2 per månad :)
Jobbet flyter på och jag har börjat fundera på vad som händer när det här vikariatet är slut. Måste ju hitta mig ett nytt jobb då :( trivs otroligt bra där jag är men hoppas att jag får det lika bra på nästa anställning.
Whoopsen står fortfarande på ridskolan och används i verksamheten, jag och syrran har ridit honom lite mer i förra veckan då det inte var lektioner och jag tycker att det hände helt otroligt mycket utveckling hos honom då. Skritt och trav samlat, även om det bara håller i sig ett par steg. Underbart och skitkul att tycka att det är kul igen! Dock används han inte så mycket i verksamheten som han borde på grund av hans brister på erfarenheter så nu vill dom att jag har hand om honom de dagar som han inte går på ridskolan och då har honom som privathäst. Jag känner att jag kan testa bli med häst på riktigt (lite mer på riktigt iaf ;)
Hemisen växer som hon ska och snart börjar nog Roja löpa igen, pfff.
Tupparna har börjat nysa lite i december så vi har sänkt värmen och satt in ventilation så att det inte är fuktigt. Jag tror att det har blivit bättre men tänker att man kanske måste medicinera om dom inte blir bra snart.
Jag sover, som förra vintern, mellan (oftast) 21-06 vilket verkar passa mig ganska bra.
Jag har satt BMWn i diket, BMW står ju trots allt för "Bredd Ma Wein" så det var ju inte så konstigt , min förra blå BMW satt ju också i diket en gång. Haha! Men denna gång gick det i typ 20km på päronens väg, men med skitmycket snö blev pappa tvungen att dra upp mig med traktorn. Och det är verkligen skitmycket snö! Svinhärligt!!! Och både jag och fisen äger en skoter i detta vinterland.
Och det har kommit en ny säsong av New Girl :D
Fredrik har idag beställt det första behovet av grejer till finbilen idag :)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linnea - 6 januari 2022 20:55

Sjukt längesen nu. Zelda är borta, det stämmer. Saknade efter henne hängde kvar ordentligt och länge och en del har väl inte släppt än. Irja fick mycket fina ord från BPH, men ett sufficient på utställningen så tankarna på att avla på henne har v...

Av Linnea - 27 mars 2021 08:12


För snart tre veckor sen skadade sig Zelda ute i skogen så pass illa att det skulle krävas operation och utsikterna för att bli helt bra var sådär. Efter mycket funderande så fick hon somna, det blev väldigt tomt här hemma trots att vi har tre hundar...

Av Linnea - 6 mars 2021 21:06

Sen senaste inlägget i november, så har... egentligen inte så mycket hänt. Jag och Irja tränar på, mycket fjärr i klass 2 just nu, men jag tror att jag ska bygga en plattform för den. Hon kommer framåt, men det är mycket trampande med baktassarna och...

Av Linnea - 1 november 2020 20:45

Aijas öga visade sig hade hårsäckar på insidan av ögonlocket, men ett hårstrå som växte in mot ögat, inte så konstigt att hennes öga verkade göra ont. Men nu är hon opererad och vi hoppas att hon slipper fler hårstrån där. Idag hade hon jobbat bra me...

Av Linnea - 11 oktober 2020 19:32


Sen senaste inlägget har jag och Irja startat lydnad en gång till, i Åre, en klassvinst och 2:pris. Hon gjorde alla momenten utom ligg under gång, så trist när det är ett moment hon kan mycket väl. Men inte den dagen. Jag känner att jag inte heller v...

Presentation


Punchen i blodet

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2018 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards