Alla inlägg under augusti 2018

Av Linnea - 30 augusti 2018 07:47

Idag är sista träningsdagen innan kurs och licensprov, imorgon blir vilodag så hundarna är taggade på jobb till helgen.

Labbas är funnen av vandrare på fjället efter 14 dagar borta ??

Jag har byggt klart hundkojan och målat samt byggt en trapp till dom så nu är det bara att vänja hundarna med att gå in och ut i luckan så kan dom va ute så mycket dom vill.

Kycklingen som Aija tog förra helgen tog vi bara vara på filéerna på, helt värdelöst och jag tror att vi måste ta alla våra kycklingars filéer om det ska kunna bli nån gryta så vi får nog ta hela djuren nästa gång.

Ellen har berättat om sin kusin som funderar på att dom inte vill ha kvar sin engelska springer spaniel på ca ett halvår. Jag blev förstås kär utan att ha träffat honom så dom ska fundera på om dom på riktigt vill bli av med honom.

Jag har inte hittat/fått nåt jobb än men jag har sökt en del som jag är väldigt intresserad av så jag håller tummarna.

Jag har tagit hand om Anuki, Siska och Pia på dagtid den här veckan då jolle är i USA och Camilla jobbar. Då har hundgården varit mycket bra att ha eftersom Anuki tycker att det är helt fantastiskt att sätta fart på hönsen även om dom är i hönsgården. Idag kommer Oliver och stannar i ca två veckor.

Dom där två stackars hästarna jag har får inte alls den uppmärksamheten som dom förtjänar så nu funderar jag på hur jag ska göra med dom. Förhoppningsvis kan jag hitta nya ägare som vill antingen träna med den yngre eller iaf göra dom till skogsmullar.

Av Linnea - 25 augusti 2018 13:16

Ingen Labbas hittades på fjället av Heléne heller och så vitt jag vet har Carolina fortfarande inte fått igen sin älskade hund. Fruktansvärt tragiskt!

Jag håller på och bygger hundkojan som ska sitta ihop med huset i hundgården, jag tror att den blir ganska bra.

I måndags och tisdags hade jag ont i hjärtat igen så jag kolla upp det i onsdags men alla prover visade bra värden och igår var det bättre.

Fredrik skjöt ett rådjur förra helgen som vi har styckat och vacumförpackat idag. Han skjöt även två järpar idag som ska tas om hand. Aija blev inspirerad och tog livet av en kyckling. Inte bra men den blir mat den också.

Nästa helg är det sista delen av idhundsutbildningen med licensprov. Jättenervöst men vi ska träffas och spåra både förmiddagar och eftermiddagar i veckan. Jag tänkte göra en planering så vi hinner gå igenom allt vi vill hinna kolla av med våra hundar.

Av Linnea - 19 augusti 2018 11:16

Ingen hund hittades igår. Rojas intresse för renar och fåglar tog för mycket fokus för henne igår och hon släppte spåret efter bara ett par hundra meter. Heléne och Ila följde dock ett spår långt och förhoppningsvis finns Labbas i andra änden av det spåret.
Jag och Roja sökte i närområdet kring tältet, trots det blev det ca en mil i terrängen. När regnet kom så blev vi båda väldigt blöta och så fort vi kom ner till tältet blev vi kalla och jag kände att min förkylning trappats upp en del. Jag kände att jag inte skulle klara av fler mil på fjället i det här skicket. Idag är jag glad att jag gick hem, idag är jag inte alls frisk eller pigg. Det var fantastiskt vackert där uppe men man är väldigt besviken att vi inte hittade Labbas. Heléne är kvar där och söker även idag. Jag hoppas verkligen att dom hittar honom! Men det är fruktansvärt stora områden och mycket skrymslen som man kan sitta fast i och sitter man inte fast så kan man ha gått eller sprungit fruktansvärt långt om man är hund

Av Linnea - 16 augusti 2018 21:19

Igår fick vi beskedet om att vår lilla Aija har osteochondros i båda boglederna samt början på samma i armbågarna. Nu funderar man kring operation eller inte. Man hoppar hit och dit och man vet inte alls vad som är bäst. Det lutar dock åt operation.

Imorgon åker jag och Heléne mot Ramundberget med våra hundar för att hjälpa till att söka efter en hund som stack från sin matte när dom var på fjället och tältade. Den har koppel på sig så den har förmodligen fastnat. Vi får hålla tummarna för att vi hittar den fort!

Av Linnea - 15 augusti 2018 16:19

Idag har veterinär Mats avlivat vår gamla Tara. Mycket ledsamt men det var dags för 14åringen.

Vi är nästan klara med fasaden, det är ett fönster kvar och jag ska väl prova fixa det snart. Jag har börjat sätta upp brevlådan, men mår väl sådär så jag tog en paus. Jag har köpt en grund och virke till hundkojan samt beställt hundluckan nu så vi kan börja bygga på den.

Av Linnea - 8 augusti 2018 06:53

Vi hann inte riktigt klart med målningen, så jag donar på lite med det nu när jag är utan jobb. Jag var på arbetsförmedlingen igår och det kändes lite som att deras jobb är att ha en inskriven så att man kan få a-kassa, men jag tror helt klart inte att det kommer vara genom dom jag har ett nytt jobb sen. Jag har även köpt oss en ny brevlåda. Det var på tiden! Jag tror att jag ska sätta upp den idag, efter att jag och Aija varit till veterinären.

Har en del funderingar på hur jag ska hinna allt jag vill göra i år. Bygga hundkoja måste göras, fixa vindskydd måste också göras samt få klart bilen så den kan flytta. Jag vill gärna byta tapeter i sovrummet så att man kan dra om elen där uppe och slipper leva i mörker i en vinter till. Jag tänkte byta tapeter nästa vecka men det är ju alltid så att det tar längre tid än man tror att det ska göra så jag kanske ska prioritera våra måsten först...

Igår sökte jag och Roja efter Oliver (som egentligen inte hade sprungit bort), de två första söken blev inte bra men det tredje och sista blev jätte-jättebra. Den röda linjen är oliver och den blå är jag och Roja. Varför linjerna inte är bredvid varandra i början är för att vi skulle få till ett spårupptag. Det fick vi!

Av Linnea - 1 augusti 2018 21:56

Och jag är numera arbetslös sedan igår. Fredrik har dock semester än så det känns inte riktigt som att va arbetslös.

Helgens tävling gick jättebra, Roja klarade alla fyra söken så hon fick diplom. Min duktiga tjej.

Sommaren fortsätter att vara skitvarm. Men nu har det iaf kommit lite regn så skogsbrandrisken kanske minskar och gräset kanske växer lite så det kan bli något bete till alla landets djur.

Igår tappade jag min telefon i backen så att skärmen sprack. Typiskt! Skönt att det funkar utan problem ändå!

Presentation


Punchen i blodet

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2018 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards