Alla inlägg under september 2020

Av Linnea - 29 september 2020 00:43

Tävlingshelgen i Östersund som jag hoppades skulle bli en kanonhelg blev mer ett fiasko. Lydnaden gick inte så bra som jag trodde, alla fyra starterna i rallylydnad blev disk eftersom båda hundarna skulle plocka med sig korvlådan som stod i frestelsen. Ingen fin uppvisning direkt. Haha. Men sen den helgen har jag och Irja startat lydnad igen och det kändes mycket bättre. Hade vi klarat rutan hade vi haft ett uppflytt till. Men inte än. På söndag är det dags igen, i Åre. kanske kan vi få till ett då.

Roja får nu vila helt från lydnadsplaner och vi har tänkt lägga spår till henne istället, det har dock, illa nog, inte blivit av än på länge.

Aija har varit med när en älg blev skjuten, hon blev dock rädd för första skottet, men var med sen när det andra kom och fick skälla på älgen. Zelda jobbar bra med älgarna och det blev skjutet på ett långsamt gångstånd för henne under samma helg. Hon har ett bokat jaktprov på lördag och utställning nästa helg.

Jag haft svårt att sova ett par kvällar, trots att jag är jättetrött. Det tär på mig.

Av Linnea - 3 september 2020 21:04

Jag trodde ju att det var löp på gång i ett tidigare inlägg, det var det. Roja och Irja löpte i början på juli. Aija i mitten-slutet av juli och Zelda är igång nu.

Vi har satt upp det där staketet som jag skrev om så nu är även jämthundarna ute på gården utan att dra. Zelda har vi tracker på, ifall att. Men grymt skönt att det funkar så bra och att man vardagstränar inkallning och sånt är ju också verkligen toppen!
Jag har köpt en Syrén och en klemantis som jag ska plantera uppe vid staketet så att det blir som en häck där istället för bara ett staket. Vill våren hoppas jag att jag kan få tag i några klätter-rosor som jag också kan plantera vid staketet. Jag måste bara köpa jord och mig själv tid att prioritera det så ska jag plantera dom också.

Jag och Eva var upp till järpen och tränade för Camilla igår, fick med oss mycket nyttigt hem så vi kan fortsätta utvecklas i hundträningen.

Jag har en valpkurs planerad och är igång med tematräffar omgång nr.2 , dom fylldes tyvärr inte lika mycket, men det går bra ändå.

Av Linnea - 3 september 2020 20:47

Sedan första toppen på platån i ottsjö har det blivit hållfjället och hottögsfjället i Åre samt Marsfjäll i vilhelminafjällen. Superhärligt med fjäll och vandring. Hållfjällets topp tog jag och tjejerna, hottögfjället var fredrik med på. Marsfjället tog vi en tredagars tur till, fantastisk tur med vädret och alla hundar och människor höll sig från skador.

Zelda och Aija har gått björnhundstest, Zelda blev nära på godkänd men tyvärr räckte inte poängen hela vägen.

Irja har debuterat i lydnad klass 1 med 1:pris och är därmed uppflyttas till klass 2. Vi ska dock starta klass 1 tills vi får diplom tänkte jag, så att vi får ordning på fokus, mellan moment, och uthålligheten. Klass 2 momenten tänkte jag grunda för i vinter.

Elningen på övervåningen börjar ta form och vi har äntligen taklampor i trappen och jaktrummet.

Zelda har gått lite hårt i skogen och blev halt kvällen efter släpp. Jag åkte till Maja på Åre outdoordogs för att gå igenom henne och det visade sig att bokar och ländrygg varit överbelastade. Massage och stretching nästan varje dag sen dess har gjort henne, vad jag upplever, lugnare rent generellt.

Vi har målat stugan, väggarna och fönsterkarmar , dock är fönstren kvar att måla. Jag tror att det får bli nästa år faktiskt. Tydligen ska man inte måla i månader med R i.

Idag känner jag mig helt energitömd och har ont i huvudet. Katten har varit borta sedan promenad i tisdags. Imorgon ska jag och Irja jobba på lite kontakt och på lördag tävlar vi lydnad klass 1 och på söndag debuterar vi i rallylydnad fortsättning. Hoppas på en kanonhelg förstås. Roja debuterar rallylydnad avancerad på söndag och jag håller tummarna för att hon är med mig då.

Presentation


Punchen i blodet

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards